Events

イベント

Hokkaido University
Center for Human Nature,
Artificial Intelligence,
and Neuroscience

2020 CHAIN Winter School

2020年度 CHAINウィンタースクール:「社会性と規範性」

日時 2021年1月7-11日
場所 オンライン開催
言語 英語

CHAINでは「意識・自己・社会性・合理性」といったテーマに対して哲学・神経科学・AI研究の融合した学際的教育プログラムを北大の大学院生に向けて提供しています。その中で夏と冬に開催されるサマースクール・ウインタースクールでは外部講師をお招きし、受講生に最先端の知見に触れ、学際的議論を行う場を提供しています。

2020年度のウィンタースクールはテーマを「社会性と規範性(Sociality and Normativity)」として、以下の先生方をお呼びして、講義・議論を行いました(プログラム→CHAINWS20Timetable,講義要旨→CHAINWS2020_AbstractsAndReadings

Seminar1

Lecturer

グレンダ・サトネ
Glenda Satne

Philosophy of human sociality and normativity

Abstract:

講義1 "From Human Normativity to Objective Normativity"
講義2 "Social Accounts of Normativity"
講義3 "Social Normativity in Evolution"

講師紹介

ウーロンゴン大学(豪州)リベラツアーツ学院上級講師
専門:哲学

主要業績
Satne, G. (2020). Understanding others by doing things together: an enactive account. Synthese, 1-22. https://doi.org/10.1007/s11229-020-02692-2
Høffding, S., & Satne, G. (2019). Interactive expertise in solo and joint musical performance. Synthese, 1-19. https://doi.org/10.1007/s11229-019-02339-x
Hutto, D. D., & Satne, G. (2015). The natural origins of content. Philosophia, 43(3), 521-536. https://doi.org/10.1007/s11406-015-9644-0

Seminar2

Lecturer

豊川航
Wataru Toyokawa

A computational modelling approach to human sociality

Abstract:

講義1 "Why copy others: The cultural transmission and its eco-evolutionary implications"
講義2 "Understanding collective intelligence in multi-agent learning"
チュートリアル "Observing human behaviour directly through theory"

講師紹介

コンスタンツ大学リサーチサイエンティスト
専門:社会心理学

主要業績
Toyokawa W, Whalen A and Laland KN. (2019). Social learning strategies regulate the wisdom and madness of interactive crowds. Nature Human Behaviour 3(2):183-193. https://doi.org/10.1038/s41562-018-0518-x
Toyokawa W. (2017). Scrounging by foragers can resolve the paradox of enrichment. Royal Society Open Science, 4: 160830. https://doi.org/10.1098/rsos.160830
Toyokawa W, Saito Y and Kameda T. (2017). Individual differences in learning behaviours in humans: Asocial exploration tendency does not predict reliance on social learning. Evolution and Human Behavior, 38 (3): 325-333. https://doi.org/10.1016/j.evolhumbehav.2016.11.001
Toyokawa W, Kim H and Kameda T. (2014). Human collective intelligence under dual exploration-exploitation dilemmas. PLoS ONE 9(4): e95789. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0095789